Ender 3 Pro Güncellemesi

Merhaba , Ender 3 pronun güncellemesi nedir ? Gerekli midir ? Avantajları ve dezavantajları nelerdir açıklayabilirmisiniz ?

1 Beğeni

Her güncellemenin bir amacı vardır ya bir tür hata düzeltmesidir ya geliştirmedir yada ikisi birdendir o yüzden güncelleme işinize yarıyacaktır.

2 Beğeni

Selamlar. :raising_hand_man:t2:

Genelde güncellemeler hata veya geliştirme üzerine çıkarılmış paketlerdir. Bu paketleri yüklemek bazı şeyleri düzeltirken, bazı şeylerin ise uyumsuzluğundan veya testsizliğinden dolayı sıkıntı çıkarabilir.

Çalışan bir şeye dokunmadığım için çok maceraya girmeyi sevmiyorum. Çünkü genelde yeni bir şey yaptığımda, eski haline döndürmek için çokça fazla uğraşıyorum.

Genelde donanımsal bir müdahale yaptığınızda, o donanımla alakalı bir güncelleme yapmanızı ve yazılımı da buna göre ayarlamanızı tavsiye ederim. Keyfi bir şey için sıkıntı alabilirsiniz.

İyi çalışmalar dilerim. :upside_down_face:

2 Beğeni

cevaplarınız için ikinizede teşekkür ederim . Herhangi bir sorunla karşılaşana kadar normal modunda devam edeceğim.

1 Beğeni

Benim metodum şöyle. Bir iş riskliyse, önce nasıl geri dönüldüğünü öğren. :slight_smile: Hiç olmazsa geri dönülebiliyormu onu öğren.

2 Beğeni

Ender 3 Pro güncellemesi derken hem yazılım güncellemesi hem de donanımsal parçalarda güncellemelerden bahsetmek mümkün.

Yazılım açısından bakarsak; Ender 3 Pro içerisinde Marlin 1.1.8.x sürümü yüklü olan Creality’nin kendi anakartı ile geliyor. Bu yazılım sürümü mevcut sürümlere göre açıkçası oldukça eski bir sürüm. En son çıkan güncelleme 2.0.7.2 ve çok daha gelişmiş özelliklere sahip. Ancak eğer anakartı değiştirmeyecekseniz veya yazılıma müdahale gerektiren ek bir donanım takmayacaksanız bu yazılımı güncellemenin pek bir anlamı yok bana kalırsa.

Donanımsal açıdan bakarsak çok sayıda güncelleme, daha doğrusu yükseltme (upgrade) yapmak mümkün. Ender 3 serisi zaten en çok upgrade edilen yazıcılardan ve bu konuda çok fazla kaynak var. Bu yüzden kendi yaptıklarımdan bahsedeyim;

  • Tabla yayları. Ender 3’de bulunan tabla yayları bende sıkıntı çıkarmaya başlamıştı. Baskı esnasında oynadıklarından dolayı kalibrasyon bozuluyordu. Bende bu yüzden bu yayları daha kaliteli olanlarla değiştirdim. Kalibrasyon konusunda sıkıntı çıkarmıyorsa bu yayları değiştirmeye gerek yok.
  • Hotend. Ender 3’ün hotendi çok kötü bir hotend değil ancak en iyisi olduğu da söylenemez. Yazıcıyı kullandıktan bir süre sonra anlamsız sızmalar, tıkanmalar yaşanmaya başladı. Bende hotendi değiştirmeye karar verdim. Kendi orijinal hotendini de alabilirdim ancak bunun yerine CR-10S Pro model 3d yazıcının hotendini aldım. Aslında ender 3 ile uyumlu değil ancak yine de kullanılabiliyor. Eğer kendi hotendiniz sıkıntı çıkarmıyorsa bunu değiştirmenizin pek bir anlamı yok.
  • Extruder. Genel olarak projeler için vs kutu basıyorum. Bundan dolayı baskıdaki detaylardan çok baskı hızı benim için önemli. Bu yüzden yüksek hızlarda baskı aldığım oluyor zaman zaman. Bu hızlardan dolayı ender 3 de bulunan plastik extruder bir süre sonra işlevini yerine getiremez oldu. Bende yine CR10S Pro model yazıcıda bulunan çift dişli alüminyum extruder’ı aldım. İtiş gücü çok daha verimli ve daha uzun ömürlü bir parça. Ancak bu da tıpkı hotend gibi. Eğer extruderda bir sorun yaşamıyorsanız değiştirmenin pek bir anlamı yok.
  • Anakart. Ender 3’ün anakartı oldukça sesli çalıştığından ve birkaç ek donanım ekleyeceğimden dolayı anakartı değiştirmem gerekti. Yurtdışından BIGTREETECH SKR-mini E3 modelini aldım. Bu kart bltouch, dokunmatik lcd, neopixel led, filament sensörü, otomatik kapatma rölesi gibi birçok ek donanım için özel pine sahip. Ayrıca sadece SD karta yazılım dosyasını atarak yazılımı güncelleyebiliyorsunuz. Sık sık yazılımda kişiselleştirmeler yaptığım için bu kartı alma sebeplerimden biride buydu. Anakartı değiştirmek size kalmış. Değişim işlemi çok zor değil ancak biraz zahmetli olabiliyor. Eğer isterseniz crealty’nin kendi sessiz anakartını alabilirsiniz (Robotistan da satılıyor sanırım). Creality’nin kartı SKR miniye göre daha stabil olacaktır. Benim skr’ı tercih etme sebebim geliştirme amaçlı kullanıyor olmam.
  • Ayrıca octoprint ekledim raspberry ile. Sanırım forumda onun konusu açılmıştı o yüzden onu açıklamayacağım

Henüz yapmadığım, ancak belki ileride yapabileceğim yükseltmeler ise;

  • Otomatik tabla kalibrasyonu için Bltouch sensörü. Kalibrasyona çok zaman harcamıyorum o yüzden pek ihtiyaç duymadım şuana kadar. Ama eğer kalibrasyon sizde sıkıntı çıkarıyorsa bu seçeneği düşünebilirsiniz.
  • Linear raylar. Rulman (tekerlekli) linear sistemi, linear raylar ile değiştirmeyi planlıyorum. Yazıcıyı uzun süredir kullandığım için tekerlekler yavaş yavaş yıpranmaya başladılar.

Aklıma gelenleri yazdım. Açıkçası bunlar tam olarak sorduğunuz sorunun cevabımı değil mi emin olamadım ama yine de yazdım.

Eğer baskı kalitenizi artırmak (veya korumak) istiyorsanız şunları bilmeniz yeterli;

  • Anakartı değiştirmek veya yazılımı güncellemek baskı kalitesini “doğrudan” etkilemez. Belki küçük iyileştirmeler sağlayabilir ancak baskı kalitesi söz konusu olduğunda anakarttan ve içindeki yazılımdan çok endişe etmeye gerek yok.
  • Baskı kalitesini artırmak/korumak için kritik öneme sahip üç bileşen var. Bunlar yazıcının çerçevesi (frame), filament ittirilmesi (extruder) ve filament akışı (hotend). Eğer bu üç unsur düzgün bir şekilde sağlanmıyorsa baskı kalitesinin iyi olmasının hiçbir imkanı yok. Ender 3 çerçeve olarak gerçekten stabil bir yazıcı. Vidalar sıkı olduğu sürece bu unsurdan endişelenmenize gerek yok. Extruder fena değil, sıkıntı çıkarırsa değiştirmek kolay. Hotendde aynı şekilde.
3 Beğeni

“ain’t it broke don’t fix it” mootusumu diyorsunuz sizde :slight_smile:

Yazılım için konuşacak olursak TRP yüklü gelmiyor eğer eski bir sürüm ender 3 pro ise belli bir tarihten sonrakilere 4.2.2 sürümlü anakartlar geldi onlarda var diye bahsi geçiyor peki nedir bu TRP : thermal runaway protection diye geçiyor aslında eğer aktif değilse açılması gerkiyor örnek videolara bakabilirsiniz

Ahmet beye ilave olarak ben levinin lineer ray yükseltmesi güzel onunla beraber dual z de yapılabilir bende o hariç diğer yükseltmeleri yaptım (direct drive, e3dv6 hotend, skr v1.3 vs) bltouch klon aldım ama bende çok uzun aralarla ayar yaptığım için üstünde montajlı duruyor bağaladım :slight_smile:

3 Beğeni

değerli bilgiler için ve emeğiniz için çok teşekkür ederim , bir aydınlanma yaşadım şuan yazıcım daha 2 haftası olmadı gayet memnunum herhangi bir sorunla karşılaşmadığım sürece böyle devam etmeyi yalnızca tabla olarak cam kestirmeyi düşünüyorum
çok teşekkür ederim

2 Beğeni

Şunu da yeri gelmişken paylaşayım; :upside_down_face:

4 Beğeni

Güzel makale elinize sağlık, bir iki nokta var eğer sorun olmazsa bende kendime göre ekleme yapmak istiyorum;

  1. Teflon (PTFE) Boru
    Ben o donemde yurtiçinde satan yoktu amazon dan aldım yurtdışından , birkaç modeli var ayn tipte benim aldığım XS
    Genuine Capricorn Bowden 1.75mm Tubing (1 meter) (M-BOWDEN-TUBING-PRO-175)

  2. Pnömatik Rakor
    2 çeşit var extruder ve hot end tarafı farklı
    PC4-M6 ve PC4-M10 (metrik 6 ve metrik 10)
    Ewigkeit PC4-M6 Pneumatic Fitting Push to Connect + PC4-M10 Straight Quick in Fitting for 3D Printer Bowden Extruder (Pack of 20pcs)

Birde benim aldığım dönemde XT-60 lar klon ve kötü şekilde takıldığı için ya eriyor yada çok ısınıyordu , yeni sürümlerde bunları değiştirdiler gerek yoktur sanırım ama genede yanlış montaj varsa diye arada elle yoklamanızda fayda var
10 Pairs Amass XT60 XT-60 Male Female Bullet Connectors Plugs with 20 Pairs Heat Shrink Tube for RC Lipo Battery

  1. 3B Yazıcı Kontrol Kartı
    Yükselteme yaparken [benim kendi görüşüm :)] creality kartlardan uzak durmakta fayda var onun yerine SKR, MKS ninde TMC sürücü modellerine bakabilrsiniz ki bence step motor sürücü değiştirilebilr olanalr daha sağlıklı

  2. Sessiz Fan
    Noctua imba :slight_smile: evet ama 24v bilyorsunuz yazıcımız noctua 12v veya 5v fanları var ozaman araya step down regulator eklemek gerekiyor lm2596 kullanabilirsiniz ucuz modülleri var, fakat burada başka bir durum var [1] zaten soft pwm sinyali geliyor biz birdaha onu regülasyona sokarsak onunla ilgili tam verim alama durumu var gerçi anakart ve hotend fan soğutma için kullanırsak %100 çalışacağı için sorun olmaz ama 2li yad 3 lü aksial fan modları kullanacaksanız parça soğutma içinde ozaman 5015 blower a yonelmek daha mantıklı parça soğutma için
    Diğer kısım kesinlikle noxtua olmasa bile 40x10 24v fanlardan yedek olarak alıp stokta bulundurun ne zaman bozulacağı belli değil kimi kullanıcı çok uzun kimi kullanıcıda çok kısa sürede arıza verebiliyor

  3. Motor Damperi
    TMC sürücülü sürüm varsa veya kartı TMC sürcülü karta güncellenerise gereksiz oluyor bu, bunun yerine prusadaki gibi kaldırım taşı altına ve yazıcı ayaklarına “squash ball upgrade” olarak aratır 4 adep squash topu ile ikisini kombine yaparsanız hem titresimden hemde sesten büyük ölçüde kurtulursunuz. Diğer sorun genelde kemerlerin kasnakları motor miline ısı ile takılan tür sabit yani bu dumperlar ender 3 lerde takılırken harici parçalar basılıp veya kasnakları vialı olanlarla değiştirmek gerekebiliyor

ABL içinde çok seçenek var sarı veya mavi renk yaylardan sonra gene Luke hatfieldin somun yukseltmesi var tablanın altına 1 er adet somun ekleyerek sıkın tabi çok abanmadan tablanın altındaki korumayı yırtmak istemezsiniz altınada yayları takıp tekerleri takıp yatak kalibrenizi yapın daha uzun sürelerde kaçacaktır yatak kalibrasyonunz ben 3-4 ayda bir kendim yapıyorum kaçmasada uzun zamandır

  1. Z Ekseni Mili Sabitleme Parçası
    Bu kesinlikle tavsiye edilmiyor wobble yapacaktır baskı esnasında lineer rulmanlı sistem yok tekerli sistem var şaseside farklı prusa tarzı yazıcılara göre bunun içinde youtubeta “Alex Kenis” in kanalında çok güzel bilgiler var, cr 6se deki gibi dual z ve üstte senkron kayış olsa olabilir bu malesef bu yükseltmede size katılamıyorum :frowning:

  2. Z Ekseni Motor Sabitleme Parçası
    Bu zaten tüm creality yazıcılarında var sanırım: ) araya ayrac (shim) tarzı bir parça yada farklı motor tutucu mecburen basılması gerkiyor bunun sebeblerinden biride extruder motorunun da montajlandığı ve z milini tutan 90 derece parça tam 90 derece olmayabiliyor veya yazıcı toplanırken tam kare olarak hizalanmamasıda olabiliyor
    ben bunu basmıştım kullanıyorum alternatif olarak bulunsun
    Ender 3 Adjustable Z Stepper Mount by Hangtight - Thingiverse
    birde buda populer sanırım zaten hepsi birbirinden fork olmuş :slight_smile:
    Ender 3 / Pro / V2 Z axis motor mount by mknet - Thingiverse

  3. 30% Fan Speed = Off? - MakerGear Forum

Burada değindiğim noktalar kendi tecrubelerime göre edindiğim veya karşıalştığım durumlar, kesinlikle sizi veya yazınızı eleştirmiyorum yanlış anlaşılmasın, benim için olmasada bir çok kullanıcı için bu tarz daha fazla Türkçe kaynaklara ihtiyacımız var, sizede ayrıca teşekkür ediyorum, saygılarımla.

2 Beğeni